منتدى صوت الرادود

منتدى صوت الرادود (http://www.s-radood.com/vb/index.php)
-   الخدمات العامه - الاعلانات المجانية (http://www.s-radood.com/vb/forumdisplay.php?f=23)
-   -   الحفاظ على أجهزة يونيون اير (http://www.s-radood.com/vb/showthread.php?t=83617)

الشاطري ترك 06-25-2026 08:45 AM

الحفاظ على أجهزة يونيون اير
 






السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، تحية طيبة لكل أعضاء المنتدى الكرام..


https://i.suar.me/jv49y/l


بما إن أجهزة يونيون اير (Unionaire) موجودة تقريباً في معظم بيوتنا بمصر، وبتتميز باعتمادية وسعر مناسب، حبيت النهاردة أشارك معاكم موضوع يهم كل بيت: إزاي نحافظ على الأجهزة دي لأطول فترة ممكنة وبأعلى كفاءة؟

لأن زي ما إحنا عارفين، الاستخدام الصح والصيانة الوقائية هما اللي بيحموا الجهاز من الأعطال المفاجئة. دي خلاصة نصائح وتجارب هامة جداً:

صيانة تكييف يونيون اير (عشان الصيف يعدي على خير)

مع جو مصر الحر، التكييف بيبقى شغال ليل نهار. عشان تضمن تبريد قوي وكهرباء أقل:

الفلاتر ثم الفلاتر: افتح وجه التكييف كل أسبوعين واغسل الفلاتر من التراب، ده بيفرق جداً في دفع الهواء.

الخدمة الموسمية: قبل بداية الصيف، يفضل عمل صيانة تكييف يونيون اير من خلال فني متخصص لتنظيف الوحدة الخارجية وفحص شحنة الفريون عشان الموتور ميريحش منك في عز الحر.

صيانة ثلاجات يونيون اير (قلب المطبخ اللي مبيفصلش)

الثلاجة هي الجهاز الوحيد اللي شغال 24 ساعة، وعشان تحافظ عليها:

سيبها تتنفس: بلاش تلزق الثلاجة في الحيطة، سيب مسافة 10-15 سم من ورا عشان الموتور يتهوى.

كاوتشة الباب (الجوان): لو الباب مبيقفلش كويس، الهواء البارد بيهرب والموتور بيفضل شغال ومبيفصلش. لو لاحظت ده، يبقى محتاج صيانة ثلاجات يونيون اير لتغيير الجوان أو فحص دائرة التبريد.

صيانة غسالات يونيون اير (لغسيل نضيف ومن غير أعطال)

سواء غسالتك فوق أوتوماتيك أو باب أمامي، خدي بالك من النقط دي:

بلاش وزن زايد: الحمل الزيادة بيبوظ المساعدين وبيهلك الموتور بسرعة.

دورة الخل السحرية: كل شهر اعملي دورة غسيل وهي فاضية مع زجاجة خل، دي بتشيل كل ترسبات المسحوق والأملاح.

لو سمعتي صوت خبط عالي وقت العصر أو الغسالة مابتطردش المية، متستنيش، اطلبي صيانة غسالات يونيون اير فوراً عشان المشكلة ميتضاعفش تمن تصليحها.

خلاصة الكلام: الصيانة الوقائية البسيطة بتوفر عليكي وعليك مبالغ كبيرة بعدين. أول ما تحس بتغيير في صوت الجهاز أو كفاءته، اتصرف فوراً.

شاركونا تجاربكم في التعليقات:

إيه أكتر جهاز يونيون اير عايش معاكم ومريحكم؟ ولو حد واجهته مشكلة وحلها، ياريت يفيدنا بالخطوات عشان الكل يستفيد!









All times are GMT +3. The time now is 08:53 PM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2026, vBulletin Solutions, Inc.
الحقوق محفوظه لمنتدى صوت الرادود

Security team